Thursday, January 15, 2009

MELAYU LUPA MELAYU


Aku bangsa Melayu

dilahirkan di Persekutuan Tanah Melayu


Aku Melayu kerana ibu dan ayahku Melayu

maka bercakaplah aku

Bahasa Melayu

tiba-tiba tanpa disedari

Tanah Melayu jadi Malaya

mau tak mau aku terima.


Datang Sabah, Sarawak dan Singapura

Malaya bernama baru, Malaysia

perginya Singapura,

Malaysia kekal Malaysia

pun aku masih terima

kad pengenalan lama ada tertera aku Melayu.

hadir MyKad ada kacukan bahasa

aku hanya lelaki Islam tanpa bangsa

bangsa Melayu sudah digugurkan.

aku terima dalam paksa'


Menteri Melayu, pegawai Melayu

kerani Melayu, peon pun Melayu

tapi mereka enggan tulis 'Melayu'

mereka bukan lupa

mereka kata 'bin' itu Melayulah !

tetapi 'Lim bin Keong' bukan Melayu

'dustbin' pun bukan Melayu

itu tong sampah.


Pangkalnya Melayu lupa Melayu

masih disebut, lagu Melayu, filem Melayu

Melayu, Jalan Melayu semakin layu

Melayu mahu ke mana ?

jalan mati di mana-mana.


Melayu sedang pupus

akan terus dihapus

akan hanyut dibawa arus

dan aku duga akan lenyap terus !


Zakaria Bidin

Taman Kencana,

Kuala Lumpur.

7 Julai 2007


Dipetik dari buku : ANTOLOGI SAJAK - MELAYU MUDAH LUPA

No comments: