Friday, January 16, 2009

TAMAT GAYAT


Rasanya hari ini aku 'free'. Tak ke mana-mana, tak ada tugasan. Agaknya sebab aku selesema. Jadi, berkampung di rumah jer. Dalam post aku sebelum ni, aku kata nak baca buku bertajuk 'Gayat' karya Allahyarham Tan Sri Dato' Haji Megat Junid bin Megat Ayob. Ku kotakan hajat ku dan selesai buku setebal 109 muka surat tu. Lebih kepada satu tulisan yang ku anggap berbentuk nasihat, kesedaran dan peringatan. Allahyarham merayu agar bangsanya tidak lupa daratan, menyeru agar bangsanya mempertahankan negara merdeka ini, memohon agar bangsanya menunaikan tanggungjawab membela bangsa, agama dan negara.

Bagiku, walaupun isinya tidak berat (2 jam selesai membaca), namun aku sedar bahawa ini adalah satu peringatan berguna dari seorang bekas pemimpin negara yang kini telah tiada. Satu tulisan yang harus dijadikan renungan kerana penulisnya kini telahpun meninggalkan kita. Insya-Allah, akan kujadikan panduan.
Buku apa selepas ini ? Insya-Allah, "Tun Razak - Putera Titiwangsa" karya Tan Sri Dato' Seri Shariff Ahmad yang pernah memegang jawatan Menteri Tanah dan Wilayah dan bersara dalam dunia politik pada tahun 1983.

No comments: